Nieuws

18 november 2020

Seksuele identiteit en religieuze identiteit.


Seksuele identiteit en religieuze identiteit. Deze onderwerpen kunnen nogal eens in strijd zijn met elkaar en daardoor lastig te bespreken op scholen. Hierdoor kan het veilige leerklimaat voor leerlingen/ studenten en medewerkers in het gedrang komen.

De afgelopen weken ging het debat in Nederland over het reformatorisch onderwijs en het wel of niet mogen laten ondertekenen van een identiteitsverklaring met daarin de visie van de school ten aanzien van  homoseksualiteit.

Wij van Theater AanZ mengen ons niet in de politieke discussie, daar zijn andere mensen voor. Wij maken theater en als theatermakers geloven wij in de kracht van het verhaal, in de kracht van de ontmoeting met elkaar en de kennismaking met het onbekende. Wij vertalen belangrijke maatschappelijk thema’s naar theatrale verhalen. We geven spannende en lastige onderwerpen een podium. Dit doen wij in een samenwerking waarin de open dialoog centraal staat, waarin we nieuwsgierig en niet veroordelend naar elkaar zijn. Immers, er zijn altijd meer zaken die ons als mens aan elkaar verbinden dan ons scheiden.

Theater AanZ zet zich, net als alle scholen in Nederland, in voor een veilig klimaat voor iedereen, ongeacht wie je bent of van wie je houdt. Wij doen dat met theater, met mooie voorstellingen die je raken, waarin je je kan en mag herkennen en die aanleiding geven tot het gesprek. Dit doen we ook met de voorstelling DAVID binnen het project Stil Verdriet, waarin we op een passende en veilige wijze seksuele diversiteit zichtbaar en bespreekbaar willen maken. Samen met onze projectpartners Stichting School & Veiligheid en Homo in de Klas komen we niet de antwoorden brengen, we stellen samen met de scholen de vragen om het respectvolle gesprek met elkaar aan te gaan.