HannaH

... en uiteindelijk brengt niet de waarheid maar de openheid HannaH, Lars, Omar en Liza dichter bij elkaar en dan blijken er veel meer overeenkomsten te zijn dan dat ze ooit gedacht hadden. Ze ontdekken wie ze zijn en waarom ze doen wat ze doen. Ze ontdekken dat ze elkaar hebben en dat dat eigenlijk de grootste waarde is in het leven....

Gaan we samen dansen of vechtend ten onder.

Over de voorstelling

De voorstelling HannaH ontstaat door een voortdurende spannende maar luchtige interactie van de personages met elkaar en met de leerlingen. Een voorstelling over polarisatie, uitsluiting, groepsvorming en de universele angst voor 'anders zijn’.

HannaH is een originele en gedurfde voorstelling die tussen de leerlingen, het publiek, speelt in de dwingende setting van het klaslokaal. Het spel is een open wisselwerking tussen de vier acteurs, de leerlingen (5e personage) en de ruimte (6e personage). Zo dagen we het publiek uit mee te denken en te praten, mede-eigenaar te worden van het verhaal; om zo op te gaan in een wereld van herkenning gevat in een mix van urban dance, spoken word en poëzie.

Op een dag staan er vier nieuwe leerlingen in de klas: Omar, die door toenemende discriminatie steeds bewuster wordt van zijn roots. Liza, het meisje met kiespijn tussen twee culturen. Lars, die bang is te moeten veranderen als hij zichzelf gevonden heeft. En HannaH, gewoon een ander meisje, soms heeft ze borsten en soms ook niet.

Als nieuwkomers in de klas moeten ze ieder hun plek zien te vinden. Er ontstaat een spel van afwachten, aftasten, contact maken, territorium afbakenen, dierlijk snuffelen en ruiken, het spel van afstoten en aantrekken. Ze komen steeds verder uit elkaar te staan maar uiteindelijk brengt de openheid Omar, Lars, Liza, HannaH dichter bij elkaar en blijken er veel meer overeenkomsten te zijn dan dat ze ooit gedacht hadden. Ze ontdekken dat ze elkaar hebben en dat dat eigenlijk de grootste waarde is in het leven.

HannaH is geschikt voor leerlingen voortgezet onderwijs vanaf 14 jaar, alle niveaus en lerarenopleidingen. 

Credits

REGIE Jolanda de Groot | TEKST Marian van Hoof | ACTEURS  Lou van der Graaff, Pamela Schaap, Sandro Lima, Olivier van Klaarbergen | VORMGEVING Jan van Hoof | DRAMATURGIE & COACHING Anna van Hoof | DANS Nikisha Samson | PRODUCTIE Martine Temmink | EDUCATIE Lukas Schmidt | KLEDINGADVIES Dago Oolthuis | PUBLICITEIT Hester Klein Tijssink | BOEKINGEN Roy Potijk | FOTOGRAFIE Yell & Yonkers  | GRAFISCHE VORMGEVING  Yell & Yonkers | TRAILER Ruut van der Beele

Mede mogelijk gemaakt door:

Provincie Gelderland, VSB Fonds, Gemeente Arnhem, Gemeente Nijmegen, Gemeente Utrecht, Janivo Fonds, SchoolsOut

VSB
Theater AanZ
Theater AanZ
Theater AanZ
Nijmegen
Theater AanZ
Theater AanZ
Theater AanZ

Lou van der Graaff

Lou van der Graaff is in 2021 afgestudeerd aan de Academie voor Theater in Tilburg.

In haar derde jaar maakte ze de voorstelling BROMANCE, naar de tekst van Joachim Robbrecht met drie 17-jarige jongens. Een voorstelling over een ontluikende homoseksuele liefde en de angsten die daaruit voortkomen. Daarnaast schreef ze haar scriptie over homofobie in de huidige maatschappij. In haar afstudeerjaar regisseerde ze haar zelfgeschreven tekst over een vastgelopen huwelijk dat door angst om gekwetst te worden niet meer weet hoe ze elkaar ooit weer kunnen vinden.

Lou werkt het allerliefst met jongeren, zowel als docent, regisseur en speler. Samen met deze jongeren probeert ze steeds weer opnieuw antwoord te vinden op de vraag hoe het kan dat mensen elkaar telkens weer verliezen en terugvinden.


Theater AanZ

Olivier van Klaarbergen

Olivier van Klaarbergen is in 2016 afgestudeerd aan de Acteursopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Tijdens zijn studie heeft hij met uiteenlopende regisseurs gewerkt. Zo heeft hij tijdens zijn stage periode in Midzomernachtdroom gespeeld bij de Peergroup, onder regie van Koos Terpstra en heeft hij een gedanst in een voorstelling van Truus Bronkhorst. Na zijn studie heeft hij met Tessa Friedrich en Milan Boele van Hensbroek twee peutervoorstellingen gemaakt die ze de afgelopen twee jaar hebben gespeeld.

Het liefst staat hij in voorstellingen die zo ver mogelijk van elkaar af liggen, van peuter theater tot teksttoneel. Wel probeert hij in elke voorstelling een andere kijk op het dagelijkse leven te geven, een manier van denken in vraag te stellen. Dit maakt theater voor hem belangrijk en de moeite waard.
 


Theater AanZ

Sandro Lima

Sandro Lima heeft in 2004 de acteursopleiding van het Rotterdams Centrum Voor Theater afgerond. Sindsdien ging hij op in de theaterwereld waar hij in diverse theatervoorstellingen van verschillende theatergroepen speelde.

Sinds 2007 is Sandro ook werkzaam als trainingsacteur. Dit doet hij voor trainingsbureaus in communicatie en agressie voor handhavers, docenten, hulpverleners, winkeliers en nog veel meer. Tevens maakt hij deel uit van het collectief 'Art e Mais' als speler en regisseur. Zijn passie ligt, naast acteren, ook in het ontwerpen van kleding en hij staat graag voor de camera als model.


Theater AanZ

Pamela Schaap

Pamela Schaap is in 2018 afgestudeerd aan de Academie voor Theater in Tilburg. Naast haar rol als Lisa in HannaH geeft zij theaterles aan leerlingen in alle groepen op een basisschool in Rotterdam en aan jongeren op de middelbare school in Zeist.

In Zuid Afrika werkte ze mee aan een project vanuit Fontys waarin theater werd gemaakt aan de hand van verhalen van de plaatselijke bevolking. Hier kwam ze er achter dat haar hart vooral ligt bij verhalen vertellen, die gehoord moeten worden, bij iedere laag van de samenleving. In Zuid-Afrika bleek theater had het middel om de gemeenschappen te verbinden, dit heeft Pamela tot haar persoonlijke doel gemaakt in haar theaterwerkzaamheden. 
 


Reacties

16 november 2021 door Nancy, Lyceum Elst
Ik heb de voorstelling nu 2 keer gezien, maar het blijft een leuke voorstelling om naar te kijken. Het is een stuk van de realiteit die velen meemaken, maar mensen die het niet meemaken, realiseren zich dat niet. Het is dus een goede voorstelling om de realiteit zichtbaar te maken voor iedereen. De acteurs en actrices doen het ook heel goed en door hun kun je je goed inleven in de personages. Heel erg leuk en applaus voor de acteurs en actrices!

---

19 oktober 2021 door Michelle Schmitz, docent NSG Groenewoud
Onze school staat bekend als een tolerante plek waar jongeren zichzelf mogen zijn. Dat dit niet altijd door iedereen zo ervaren wordt en het gesprek daarover soms heel spannend is, bleek vandaag maar weer eens. Onze groepen waren er stil van. Genoeg om mee verder te werken, bedankt!

---

14 september door Delano - leerling VO
Ik vond de voorstelling zo enorm mooi, het heeft me heel erg geraakt, omdat ik mij zo erg kon verplaatsen in wat er gebeurde, echt enorm goed gedaan, onder andere scholen zouden ze deze voorstelling moeten spelen, want mensen leren er hopelijk echt van, groetjesss!

---

31 mei 2021 door Flynn - leerling VO
Ik heb het toneelstuk heel erg gewaardeerd. Ook omdat ik mezelf erin zie. Ik ben dan geboren als Tim maar ben erachter gekomen dat ik op jongens val en non-binair ben, met de naam die ikzelf fijner vind: Flynn. Heel erg bedankt voor deze voorstelling, ik heb ervan genoten. Ik denk ook dat andere queer jongeren dit zeer fijn vonden om te zien dat ze niet alleen zijn.

---

Leerling VO
"Ik wou zeggen dat ik de voorstelling echt super mooi vond. De dingen die daar gespeeld werden, gebeurt dagelijks en ik realiseerde me dat veel mensen daartegen aanlopen, waaronder ikzelf ook. Dank jullie wel voor de mooie voorstelling."

---

Twee leerlingen van Sint Jans Lyceum schreven deze prachtige recensie

---

Raymond Tassenaar, beleidsadviseur Cultuur bij Provincie Gelderland
'Ik was onder indruk van de voorstelling die jullie hebben gemaakt. Het was prachtig. Ik hoop dat HannaH de komende jaren nog door veel jongeren gezien zal worden. Want het is een mooie en krachtige manier om maatschappelijke issues onder de aandacht te brengen en bespreekbaar te maken.'

---

Zilla van der Stap, Gemeente Capelle aan den Ijssel
'Wat een verpletterende  voorstelling. Ik was er gewoon de hele dag van slag van, op een positieve manier. Gedurende de voorstelling zie je de concentratie toenemen en zodra jongeren in de gaten krijgen dat het ook over hen gaat en je niet weg kan kijken, ontstaat een mooi kantelpunt. Dan raken ze geboeid. Dat blijf ik erg knap vinden in jullie aanpak. Wat fijn dat er ruimte werd gegeven voor jongeren die wilden praten of vragen wilden stellen aan de acteurs. Je ziet dan zoveel leerlingen die blijven hangen en die behoefte hebben om hun verhaal te doen.'

---

Bernice Schutte, teamleider havo 4, 5
'De voorstelling sluit goed aan omdat je op zoveel en ieder op eigen wijze anders kan zijn dan anderen. En op een zeer kleurrijke, multiculturele school als de onze voorziet Hannah duidelijk in een behoefte.'

---
Anoniem
'HannaH gaat over hoe we allemaal verschillen in anders zijn. Wat ik bijzonder vond aan de voorstelling was de constante verandering in de dynamiek. Het ene moment voel je met tranen in je ogen mee met een karakter, en het andere moment maak je je boos om wat datzelfde personage zegt. Het zet je aan het denken over je eigen gedrag, en ik ben blij dat ik deze voorstelling heb meegemaakt.'

---

Joost Pluim, drama- en wiskundedocent SSGN
‘Alle personages van HannaH lopen rond op het SSGN. Als ik maar enigszins kan bijdragen dat er bruggen worden geslagen tussen deze personages en leerlingen een kijkje kunnen nemen wat er om gaat in de hoofden van elkaar, dan draag ik graag aan HannaH bij.’

---

Sabrina, docent VO school over haar bezoek aan HannaH
'Vandaag voelde ik mijn welkom op het Gerrit Rietveld College in Utrecht waar ik de try-out voorstelling ‘HannaH’ mocht bijwonen. Al jaren namen wij de voorstelling Lokaal G1.25 van Theater AanZ af. Ik was altijd zeer onder de indruk van hoe zij dat deden. Maar deze nieuwe voorstelling van Theater AanZmag er ook zijn! Wederom geweldig om te zien hoe krachtig theater kan werken. Deze mensen weten precies de juiste snaar te raken. De nieuwe voorstelling gaat o.a. over hoe wij de hele dag andere mensen labelen, een stempel er op drukken en in een hokje willen plaatsen. Het ging ook over de angst daarvoor en dat iedereen z’n eigen angsten en onzekerheden heeft. Het ging over groepsdruk, verwachtingen en over ‘gewoon jezelf mogen zijn’. 

Fijn dat straks in oktober al onze 2e klassers deze voorstelling te zien krijgen en gaan nadenken over deze onderwerpen. Want ‘eromheen’ kun je bijna niet. Verder neem ik ook wat praktische inzichten over opstelling van het lokaal waarin ze spelen èn voorwaardes voor de begeleiding die we in gaan zetten mee naar Winterswijk.’

Speeldata

Theater AanZ speelt haar voorstellingen door het hele land. Dit zijn vrijwel altijd besloten voorstellingen. In overleg met de school is het mogelijk om twee gasten namens Theater AanZ te laten aansluiten bij één van de voorstellingen. Wilt u wel meer weten? Mail dan naar hester@theater-aanz.nl.

HannaH speelt: 

 

 14 september 2021    Elst 
 20 september 2021    Utrecht
 21 september 2021    Elst 
 27 september 2021    Heemskerk
 28 september 2021    Heemskerk
 4 oktober 2021    Capelle aan den IJssel
 5 oktober 2021    Capelle aan den IJssel
 11 oktober 2021    Krimpen ad Ijssel
 12 oktober 2021    Nijmegen
 18 oktober 2021    Nijmegen
 19 oktober 2021    Nijmegen
 2 november 2021    Capelle aan den IJssel
 8 november 2021    Zwolle
 9 november 2021    Krimpen ad Ijssel
 15 november 2021    Elst 
 16 november 2021    Elst
 22 november 2021    Holten
 23 november 2021    Utrecht
 29 november 2021    Nijmegen
 30 november 2021    Utrecht
 6 december 2021    Nijmegen
 7 december 2021    Nijmegen
 10 december 2021    Harderwijk 
 13 december 2021    Arnhem
 14 december 2021    Arnhem
 20 december 2021    Holten
 21 december 2021    Enschede

Speelvoorwaarden

HannaH vraagt om een specifieke speelomgeving, de voorstelling speelt namelijk tussen de leerlingen in de dwingende setting van het klaslokaal. Het spel is een open wisselwerking tussen de vier acteurs, de leerlingen (5e personage) en de ruimte (6e personage). Zo dagen we het publiek uit mee te denken en te praten, mede-eigenaar te worden van het verhaal. De speellocatie van HannaH is hierom niet slechts een ruimte waar toevallig een voorstelling speelt; het lokaal is ónderdeel van de voorstelling.

Onze grote voorkeur gaat uit naar een dubbellokaal met losse stoelen en 8 schooltafeltjes. Mocht dit niet aanwezig zijn op uw school dan spelen we graag in een stilte-/studielokaal of in een handenarbeidlokaal. Het lokaal mag geen geluidsoverlast ondervinden van derden.

In verband met deze speellocatie is de capaciteit vastgesteld op 60 leerlingen. De voorstelling duurt ongeveer 90 minuten, waarvan minimaal twee mentoren of leerkrachten. HannaH is geschikt voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (en in overleg voor tweede klassers) en speelt door het hele land. Beschikbaarheid en prijzen zijn op te vragen via boekingen@theater-aanz.nl. Vaste speeldagen zijn maandag en dinsdag.
 

Plattegrond voor HannaH

Educatie

De voorstellingen van Theater AanZ hebben altijd een interactief gedeelte. Bij het kijken naar theater hoort ook het  het reflecteren op de voorstelling. Wij impliceren niet dat wij ons publiek iets komen leren, maar het is de bedoeling dat het publiek zelf een visie/idee vormt over de aangereikte thema's. Wij hebben niet alle antwoorden, maar zijn bereid om samen met ons publiek te gaan zoeken naar de mogelijkheden.

Wij dagen het publiek uit kleur te bekennen, van zich te laten horen en hun ideeën te delen. Bij iedere voorstelling bieden wij ook de mogelijkheid om de acteurs persoonlijk te ontmoeten. Dan kun je vragen stellen en ervaringen of verhalen delen. 

Geef je reactie

Heb je één van onze voorstellingen gezien en wil je een reactie of opmerking geven? Dat kan, ook anoniem, via dit reactieformulier.

Ik ben:
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.