HannaH (16+)
... en uiteindelijk brengt niet de waarheid maar de openheid HannaH, Lars, Omar en Liza dichter bij elkaar en dan blijken er veel meer overeenkomsten te zijn dan dat ze ooit gedacht hadden. Ze ontdekken wie ze zijn en waarom ze doen wat ze doen. Ze ontdekken dat ze elkaar hebben en dat dat eigenlijk de grootste waarde is in het leven....
Gaan we samen dansen of vechtend ten onder?
Over de voorstelling
HannaH (16+) gaat over polarisatie, uitsluiting, groepsvorming, de universele angst voor 'anders zijn’, over kwetsbaarheid, ontmoeting en verbinding.
Het is een originele en gedurfde ‘all-inclusive’ voorstelling die tussen de studenten – het publiek – speelt, in de dwingende setting van het lokaal. Het spel is een open wisselwerking tussen de vier acteurs, de studenten (5e personage) en de ruimte (6e personage), waardoor een voortdurende spannende maar luchtige interactie ontstaat, zowel tussen de personages als met de studenten. Zo dagen we het publiek uit niet alleen stille getuigen te zijn, maar mee te voelen, mee te denken, mee te praten, en samen mede-eigenaar te worden van het verhaal.
Op een dag staan er vier nieuwe studenten in de klas: Omar, die door toenemende discriminatie steeds bewuster wordt van zijn roots; Liza, het meisje met kies-pijn tussen twee culturen; Lars, die bang is te moeten veranderen als hij zichzelf gevonden heeft; en HannaH, gewoon een ander meisje, soms heeft ze borsten en soms ook niet. Als nieuwkomers in de klas moeten ze ieder hun plek zien te vinden. Er ontstaat een spel van afwachten, aftasten, contact maken, territorium afbakenen, dierlijk snuffelen en ruiken, een spel van afstoten en aantrekken. Ze komen steeds verder uit elkaar te staan, maar uiteindelijk slagen Omar, Lars, Liza en HannaH er door hun openheid toch in bij elkaar te komen en blijken ze veel meer overeenkomsten te hebben dan dat ze ooit hadden gedacht. Ze ontdekken dat ze elkaar hebben en dat dat eigenlijk de grootste waarde is in het leven.
HannaH (16+) maakt onderdeel uit van het project All Inclusive
Credits
REGIE Jolanda de Groot | TEKST Marian van Hoof | TEKSTBEWERKING MBO/HBO Carolien Ruoff | ACTEURS Marjolein van der Meer, Lucien Rentmeester, Jurriën Trappel, Claudine Pantophlet | VORMGEVING Jan van Hoof | PUBLICITEIT & ACQUISTIE Hester Klein Tijssink | EDUCATIE Carolien Ruoff | BOEKINGEN Sandro van der Leeuw | PRODUCTIE Karen Savert | CHOREOGRAFIE Fariza Achoendova | FOTOGRAFIE & GRAFISCHE VORMGEVING Yell & Yonkers | TRAILER Ruut van der Beele
Mede mogelijk gemaakt door:
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Marjolein van der Meer
Marjolein van der Meer, afgestudeerd aan de Academie voor Theater in Tilburg. Naast haar werk als actrice, werkt Marjolein ook als simulatiepatiënt, theaterdocent en theatermaker binnen het amateurcircuit.
“Juist vanwege mijn grote passie voor spelen kijk ik er erg naar uit om door middel van een voorstelling, jong volwassenen aan het denken te zetten. Theater is in mijn ogen een mooi middel om confronterende en belangrijke onderwerpen op een creatieve manier aan te snijden. Je leert je op verschillende manieren te verhouden ten opzichte van de ander en van de wereld. Het zet je aan het denken over wie jij bent, wie de ander is en wat we met elkaar te maken hebben.”

Claudine Pantophlet
Mijn naam is Claudine Pantophlet. In mijn werk vind ik het belangrijk dat kunst en maatschappij elkaar raken en versterken.
Als speler heb ik mij ontwikkeld op de toneelschool het Rits in Brussel. Hoewel theater een groot maatschappelijk belang heeft, miste ik dit belang tijdens de opleiding. Ik zag vooral veel slimme, geëngageerde, welgestelde mensen en miste de representatie, maar vooral de stemmen van en uit de samenleving. Vanuit dit gevoel ben ik bij de opleiding sociaal werk terecht gekomen.
Ik heb drie jaar in de zorg gewerkt. Hier heb ik ontzettend veel geleerd. Vooral van de mensen die ik “begeleidde”. De ontmoetingen en gesprekken met al deze verschillende mensen inspireerde en raakte mij diep!
Nu werk ik als zzp´er voor verschillende gezelschappen en organisaties die de verbinding leggen tussen professioneel theater, de ander en de maatschappij. Ik speel, maak en ben betrokken bij het ontwikkelen en uitvoeren van educatieve projecten.

Jurriën Trappel
In 2018 studeerde Jurriën cum laude af aan de Academie voor Theater in Tilburg. Sindsdien werkt hij als theaterdocent, -maker, trainingsacteur en acteur.
“Theater ontwapent, het zet je aan het denken en spreekt je direct aan op je gevoel. In de voorstellingen die ik door het hele land speel, zie ik dat vaak letterlijk gebeuren: het breekt hun blik open, ze worden nieuwsgierig gemaakt, het ontroert ze of ze worden geconfronteerd. Theater raakt.
Ik kijk er enorm naar uit om samen met mijn medespelers de voorstelling ‘HannaH’ te gaan spelen voor studenten van het MBO. Het gegeven dat we dwars door het lokaal en de studenten spelen, maakt dat ze echt onderdeel worden van de voorstelling. En aangezien we uitsluitingsmechanismen en vooroordelen blootleggen, heeft dat direct invloed op de voorstelling en het nagesprek. Hoe tof!

Lucien Rentmeester
Sinds 2022 werk ik bij Theater AanZ. Ik werk mee als acteur in de voorstellingen LUCY en HannaH (16+). Ik vind het heel waardevol om te brainstormen en te filosoferen over grootse onderwerpen met jonge mensen waar ik anders niet snel mee in gesprek zou raken. Vooraf en tijdens het spelen begint dat gesprek en blijft na de voorstelling en het gesprek ook nog lang doorwerken. Dat geldt voor mij en ik hoop en denk ook voor de studenten en docenten.
Reacties
Mei 2023 - Docent, Summa College -> reactie op het educatiematieraal & podcast
De podcast vond ik echt mega tof! Het begrip inclusie gaat echt leven als de acteurs praten over het creëren van een veilige sfeer om optimaal te kunnen ‘acteren’. Een tip vind ik de woordkeuze van de acteurs: cynisch, paradoxaal en nog een aantal anderen woorden vond ik moeilijk. NIET eruit halen, want goed als ze leren wat deze woorden betekenen, maar leg de woorden even uit.
26 april 2023 - Walter Groenen, directeur CJP
HannaH (16+) zit dicht op je huid, en confronteert je met je eigen onzekerheden. Wie ben ik en mag ik er zijn ? Prachtig materiaal om het gesprek met je studenten en leerlingen te voeren en inzicht te geven en krijgen over waar we tegenaan lopen in onze interactie met de ander. Dus HannaH zou ik als docent zeker in huis halen.
Maart 2023 - Docent, Regio College|
De setting en voorstelling waren goed. De onderwerpen liggen bij velen gevoelig maar het werd niet zo gebracht dat ze er te heftig op reageerden. Onze studenten waren allemaal geconcentreerd aan het kijken en eerlijk gezegd had ik dat anders verwacht. Respect naar de acteurs!
Maart 2023 - Docent, Regio College
De studenten waren erg positief over de voorstelling, en wij ook. Studenten werden er goed in meegenomen en het raakte op een positieve manier een snaar. Ook studenten die vanwege hun religie hieronder anders over denken, gingen hier ook goed mee om. Het was erg indrukwekkend en tijdens de nabespreking ging het ook erg goed. Ik heb de acteurs ook gesproken over de voorstelling en zij gaven aan dat zij de groepsgrote als prettig ervaarden, mooi meededen en mooie reacties kregen. Al met al was het een geslaagde voorstelling die naar mijn inziens zeker voor herhaling vatbaar is. De studenten hebben hierna nog tijdens de andere lessen hierover gesproken en dat het een indruk op hun heeft gemaakt.
29 maart 2023 - Annnemarie van der Riet, ROC Nijmegen
Heerlijk om HannaH (16+) als eerste in da house te hebben ROC Nijmegen voor #Persoonlijk #Burgerschap! Een greep uit de reacties van onze studenten:
'Ik vond het echt een goede voorstelling.' - ‘Het ging over bij wie je hoort en bij wie niet. Die groepjes hebben we ook in de klas.’ - ‘Over hoe anderen je bepalen en onzeker maken over wie je bent.’ - ‘Discriminatie dingen van Omar waren herkenbaar.’ - ‘Heftig dat Lisa niet bij de zwarte en niet bij de witte mensen wil horen.’ - ‘Het moment dat Lars zegt tegen Hannah: ‘Dat ben jij niet’ kwam wel binnen.’ - ‘En hoe hij vertelt dat hij homo is.’ - ‘Mij raakte het toen ze om de beurt zeiden waar ze bang voor waren.’
Extra bijzonder waren de VIP studenten die meededen tijdens de repetitie 2 weken geleden en vorige week met acteur Marjolein van der Meer en tekstschrijver Marian van Hoof een kijkje in de keuken kregen bij the making of van HannaH. In de stijl van Theater AanZ deelden deze studenten persoonlijke verhalen en inspiratie over uitsluiting en anders zijn. Wat direct op of dichtbij de planken in kleine stappen werd omgezet in zelf theater maken! Dat belooft een nog mooie en lange samenwerking 💛
Speeldata
Theater AanZ speelt haar voorstellingen door het hele land. Dit zijn vrijwel altijd besloten voorstellingen. In overleg met de school is het mogelijk om twee gasten namens Theater AanZ te laten aansluiten bij één van de voorstellingen. Wilt u wel meer weten? Mail dan naar hester@theater-aanz.nl.
12 september 2023 | Doetinchem |
13 september 2023 | Doetinchem |
19 september 2023 | Doetinchem |
26 september 2023 | Amsterdam |
27 september 2023 | Leeuwarden |
3 oktober 2023 | Nijmegen |
10 oktober 2023 | Amsterdam |
11 oktober 2023 | Nijmegen |
17 oktober 2023 | Groningen |
24 oktober 2023 | Nijmegen |
25 oktober 2023 | Eindhoven |
31 oktober 2023 | Doetinchem |
1 november 2023 | Leiden |
7 november 2023 | Boxmeer |
8 november 2023 | Aalsmeer |
14 november 2023 | Zwolle |
15 november 2023 | Amsterdam |
21 november 2023 | Heerenveen |
22 november 2023 | Groningen |
6 december 2023 | Amsterdam |
12 december 2023 | Doetinchem |
13 december 2023 | Doetinchem |
19 december 2023 | Heerenveen |
Speelvoorwaarden
HannaH (16+) speelt in een groot klaslokaal. De ruimte is afsluitbaar en is zonder geluidsoverlast van derden. De voorstelling speelt voor maximaal 60 personen, waarvan minimaal 3 mentoren/docenten.
Publieksopstelling
Voor de publieksopstelling van HannaH (16+) is een ruimte nodig van ca. 12x12 meter of ca. 10x15 meter.
In deze ruimte staan tafels en stoelen voor 64 personen (60 studenten + 4 acteurs). Mentoren/docenten nemen plaats aan de achterzijde van de publieksopstelling.
In de ruimte zijn geen obstakels zoals prullenbakken, elektra-paaltje of pilaren.
Klaarzetten van de speellocatie
De acteurs zijn 1 uur voorafgaand aan de voorstelling aanwezig. De school wordt verzocht de publieksopstelling voor die tijd klaar te zetten.
Klik hier voor de plattegrond van de publieksopstelling.
Educatie
De voorstellingen van Theater AanZ hebben altijd een interactief gedeelte. Tijdens de voorstelling HANNAH (16+) geven de personages, in contact met de studenten, vorm aan het stuk. Aansluitend aan de voorstelling gaan de acteurs met de studenten in gesprek. Nieuwsgierigheid naar elkaar staat daarbij voorop. We praten over wat de studenten hebben ervaren tijdens de voorstelling. Daarbij gaan we op zoek naar wat ons als mensen met elkaar verbindt. Ook is er ruimte om vragen te stellen.
Naast het voorstellingsbezoek biedt Theater AanZ de scholen een educatiepakket. Hierin wordt het thema van de voorstelling vooraf op een toegankelijke en speelse manier in de klas geïntroduceerd. Na de voorstelling biedt het educatiepakket handvatten om in de klas verder door te praten over de voorstelling.