KAATJE
Kaatje is dol op haar ouders. Maar die gaan scheiden. Ze maken knetterende ruzie over dingen waar ze vroeger om konden lachen. Kaatjes hoofd loopt over van de vragen, maar niemand heeft tijd voor haar. Wie wil er naar haar luisteren? KAATJE is een sociaal-artistieke theaterproductie over kind en echtscheiding.
Dit spreekt mij enorm aan. Ik denk dat we vaak onderschatten wat de impact van een scheiding is voor kinderen. Door dit heftige thema zo luchtig, interactief en laagdrempelig aan te bieden geef je kinderen (én leerkrachten) de kans om erover te praten.Op school, thuis en met vrienden”
Over de voorstelling
‘She who can howl as a wolf will find her pack’
(vrij vertaald naar Charles Simic)
Kaatje is dol op haar ouders. Maar die zijn op proef-scheiding. Ze maken knetterende ruzie over dingen waar ze vroeger om konden lachen. Kaatje sjouwt met haar koffer van de één naar de ander. Bij haar vader eet ze havermout en vegan soep terwijl haar moeder frietjes met tosti’s serveert en liedjes zingt met Marco, de Snor. Maar dat mag Kaatje natuurlijk niet doorvertellen. Kaatje doet er alles aan om het huwelijk van haar ouders te redden.
De kinderen uit het publiek zijn de stille getuigen van haar eenzame dwaling door de wonderlijke wereld die scheiding heet. Maar blijven ze de stille getuigen? Of worden ze de vrienden die Kaatje zo hard nodig heeft om gesterkt en vol vertrouwen de toekomst tegemoet te kunnen zien?
KAATJE is een luchtige interactieve voorstelling over een verdrietig thema waar steeds meer kinderen mee te maken krijgen. Ondersteuning voor kinderen die te maken krijgen met een scheiding richt zich vooral op de ouders. Met KAATJE willen we kinderen een stem geven. Deze sociaal-artistieke theaterproductie is een initiatief van Theater AanZ en Sterker sociaal werk.
Credits
REGIE Jolanda de Groot | TEKST Marian van Hoof, Carolien Ruoff | ACTEURS Anne van der Steen, Barbara Knapper, Glenn Markesteijn | VORMGEVING Jan van Hoof | VORMGEVING STAGIAIRES Luuk Stegers, Quinn van Dongen, ROC Nijmegen Creatieve Technologie | BEWEGING Fariza Achoendova | DRAMATURGIE & COACHING Anna van Hoof | PRODUCTIE Karen Savert | KLEDING Jasmijn Taken | KLEDING STAGIAIRES Tessa Kemper, Carmen Siebers, Rijn IJssel Fashion | EDUCATIE Carolien Ruoff, Astrid Jansen, Eefje Kuhlmann | BEGELEIDING KINDCOMMISSIE Marije Heutink, Suzan Greutink, Jeanet Zanoli | BEGELEIDING & NAZORG SCHOLEN Sterker sociaal werk o.l.v. Natasja Scholten | PROJECTLEIDING STERKER SOCIAAL WERK Ingrid Peters, Michiel Wisse | PROJECTLEIDING, PUBLICITEIT & ACQUISITIE Hester Klein Tijssink | BOEKINGEN Sandro van der Leeuw | FOTOGRAFIE & GRAFISCHE VORMGEVING Yell & Yonkers | TRAILER Ruut van der Beele
Mede mogelijk gemaakt door:
Provincie Gelderland, VSB Fonds, Gemeente Nijmegen, Prins Bernhard Cultuurfonds Gelderland, Janivo Fonds.
In samenwerking met
Sterker sociaal werk, ROC Rijn IJssel Fashion en ROC Nijmegen Creatieve Technologie
Met speciale dank aan
Xem, Fleur en Tygo van de Kindcommissie, Lindenberg Cultuurhuis, studenten Social Work HAN en Villa Pinedo
Anne van der Steen
Mijn naam is Anne. Ik werk inmiddels vijf jaar sinds het afronden van mijn opleiding aan de Academie voor Theater in Tilburg, in het professionele werkveld als jeugdtheatermaker, actrice en theaterdocent bij onder andere jeugdtheater Wildpark, ThinX, Theater AanZ en sinds dit jaar ook bij de VPRO (3LAB).
Ik vind spelen zo ongeveer het aller leukste wat er is, dus dat doe ik graag zoveel mogelijk. Naast dat ik spelen zo leuk vind is theater bij uitstek ook een mooi middel om zaken aan de kaak te stellen, om te discussiëren en je mening te vormen, of bij te stellen, om heilige huisjes mee om te blazen, om na te denken over de dag van morgen. Maar zeker ook om zaken te kunnen relativeren en er mee te kunnen lachen.
“De laatste jaren lijkt het alsof de mensheid in zijn geheel in de puberteit is beland”, schreef een regisseur (Annemiek Nienhuis) laatst. En ik denk dat ze daar gelijk in heeft. We zijn in verzet. Klaar om anders naar de wereld te gaan kijken. En hoe mooi is het dat het verzet zich in het theater afspeelt. Binnen de veiligheid van de theaterregels om onszelf te ontregelen en te leren van degene die tegenover ons zit.
Barbara Knapper
Barbara is in 2006 afgestudeerd aan de Akademie voor Drama Tilburg. Ze is theatermaker, actrice, stemacteur en zangeres. Ze boeit haar publiek met levendig spel, ontroerende liedjes en een goed gevoel voor humor.
“Ik speel het liefst in educatieve voorstellingen, niet op een podium maar in een kantine van een school bijvoorbeeld. Omdat je dan tussen de mensen staat en er heel direct contact is. Ik heb gespeeld in voorstellingen over pesten, drugs en alcoholmisbruik, gender-diversiteit, seksualiteit en liefde… Ongeacht het onderwerp, het gesprek dat dmv een voorstelling geopend wordt is voor mij essentieel. Bij Theater AanZ werk ik al jaren met veel plezier en overtuiging.”
Glenn Markesteijn
Ik ben Glenn Markesteijn, schrijver van (jeugd)theater, poëzie en korte verhalen, muzikant en acteur. In 2015 studeerde ik af aan de hogeschool voor de kunsten te Utrecht en behaalde mijn bachelor diploma: Writing for performance. Sindsdien probeer ik mijn publiek en lezers mee te nemen naar vreemde werelden waar fantastische dingen gebeuren. Zo vind ik het leuk om Peter Pan te laten pingpongen met Plato of een draak te laten schaken met Mark Rutte. Mijn grootste doel in het leven is zoveel mogelijk mensen te laten lachen.
Ik heb enorm veel zin om KAATJE te gaan spelen. Ook mijn ouders zijn gescheiden en ik weet hoe moeilijk een scheiding voor een kind kan zijn. Daarom hoop ik dat we met deze voorstelling het gesprek op gang kunnen brengen en een steuntje in de rug kunnen zijn.
Reacties
Op 26 januari speelde KAATJE een bijzondere voorstelling in OSS. Naast superenthousiast publiek van groep 5, 6 en 7 van basisschool Hertogin Johanna waren er ook gasten vanuit de gemeente, ONS Welzijn en andere welzijnsorganisaties aanwezig. En DTV maakte er deze prachtige reportage van.
1 december - Marian van Steen, maker van kunsteducatie & theater
Tussen leerlingen van groep 5 en 6 in zag ik Kaatje. Meer dan een mooie voorstelling. Wat een steun voor kinderen die kampen met scheidende ouders. Een ontroerende, leuke, pittige voorstelling. Precies wat kinderen willen horen en zien: de schuld van een scheiding ligt niet en nooit bij jou! Na afloop in de gang: "ik vond 't verdrietig, maar 't was leuk en ik hoefde niet te huilen."
7 september - Leerling van De Distelvlinder, bij het nagesprek
Je moet altijd goed kijken of iemand verdrietig is en dan lief voor iemand zijn.
17 juni - Gerben de Ruiter, docent Hogeschool Utrecht
Een prachtige kijk in het hoofd van een kind in een gespleten loyaliteit. Heel leerzaam!
3 juni- Anja Leendertse, Buurtteam Jeugd en Gezin
Ik heb Kaatje morgen zien op Basisschool de Zonnewende. Diep onder de indruk. Fantastisch stuk. Kinderen van groep 5 en 6 de hele voorstelling (90 min!) zeer betrokken en vol enthousiasme om Kaatje te helpen!! Zo veel overtuiging in het spel. Enorm genoten. Basisscholen; haal dit stuk in huis!!
23 mei - Gast bij de voorstelling, werkzaam in het onderwijs
Het was geweldig. Hartverscheurend, grappig, zo mooi in elkaar gezet. Wat een acteurs en wat een interactie met de kinderen. Ik kan er nu nog een potje van huilen. Een vraag van de kinderen: 'zijn jullie echt de ouders van Kaatje?' Hoe waarachtig wil je het hebben!? 😊
12 mei - Natasja Scholten, gebiedsmanager Sterker sociaal werk
Vanmorgen was de eerste voorstelling van KAATJE voor kinderen van groep 5, 6 en 7. Wat een geweldige ervaring om erbij te zijn! Ze leefden mee met hetgeen wat ze zagen, veel interactie tijdens de voorstelling. Sommige kinderen (en ook leerkrachten) hadden momenten die bij hun binnenkwam. Na de voorstelling kwamen er heel veel vragen en opmerkingen. Van “ik heb ook een agressieve vader” tot “speel je ook in andere voorstellingen”. De kinderen waren fan van kaatje en leefde met haar mee. Prachtig om te zien en echt leuk om erbij te zijn.
12 mei - Saskia Janssen, consulent Relatie en Scheiding bij Farent
Gisteravond naar de première van KAATJE geweest: sociaal artistieke theaterproductie over scheiding vanuit perspectief van het kind. Wat een mooie samenwerking tussen theater en sociaal werk op scholen met input van kinderen van gescheiden ouders! Super om zo preventief met kinderen en hun netwerk dit onderwerp vast te pakken. Hoe mooi als ook gescheiden ouders en hun netwerk deze voorstelling kunnen zien en erna over gesproken wordt.
11 mei - Sophie Mulder en Demi Keppel, Villa Pinedo
Wij zijn diep onder de indruk van de voorstelling Kaatje. Zo knap hoe al die (herkenbare) gevoelens voor kinderen rondom een scheiding naar voren komen op een manier die bij iedereen binnenkomt. Juist ook als je geen gescheiden ouders hebt. Wij geloven echt dat kinderen met gescheiden ouders zich op deze creatieve, laagdrempelige en integere wijze zich heel gesteund, gehoord en gezien kunnen voelen. En ook nog eens veel van leren! We zijn dan ook heel erg trots dat we hier een klein steentje aan hebben bij mogen dragen. Want niemand hoeft het alleen te doen!
11 mei - Ine Arts, Basisschool De Komeet
We waren diep onder de indruk bij de première van Kaatje en we denken dat het door onze leerlingen goed ontvangen zal worden.
Speeldata
Theater AanZ speelt haar voorstellingen door het hele land. Dit zijn vrijwel altijd besloten voorstellingen. In overleg met de school is het mogelijk om twee gasten namens Theater AanZ te laten aansluiten bij één van de voorstellingen. Wilt u wel meer weten? Mail dan naar hester@theater-aanz.nl.
donderdag 7 maart 2024 Oss
donderdag 14 maart 2024 Oss
donderdag 21 maart 2024 Horssen
donderdag 28 maart 2024 Maren Kessel
donderdag 4 april 2024 Rossum
donderdag 11 april 2024 Ammerzoden
donderdag 18 april 2024 Oss
donderdag 25 april 2024 Oss
donderdag 16 mei 2024 Tiel
donderdag 30 mei 2024 Grave
donderdag 6 juni 2024 Deurssen Dennenburg
donderdag 20 juni 2024 Oss
Speelvoorwaarden
KAATJE speelt in een groot, leeg (gym) lokaal met een vlakke speelvloer. De ruimte is afsluitbaar en zonder geluidsoverlast van derden en er zijn geen obstakels zoals podium, (vast) meubilair, pilaren of elektrapaaltjes. Onderstaand is het vloerplan te vinden.
De voorstelling duurt ongeveer 90 minuten, en speelt voor maximaal 60 leerlingen. Vaste speeldag is donderdag.
Beschikbaarheid en prijzen zijn op te vragen via hester@theater-aanz.nl.
Vloerplan voor KAATJEEducatie
De voorstellingen van Theater AanZ hebben altijd een interactief gedeelte. Bij KAATJE zit dit door de voorstelling verweven. Er is ruimte voor interactie en de kinderen krijgen in het stuk langzaam maar zeker een ondersteunende rol. We leren met z’n allen naast Kaatje te staan, haar te steunen bij het praten over gevoelens, het uitspreken van wat ze nodig heeft én het terug geven van de verantwoordelijkheid voor de situatie aan de ouders. Zo leert Kaatje dat ze er niet alleen voor staat in deze verwarrende tijd. Bij iedere voorstelling bieden wij daarnaast de mogelijkheid om de acteurs persoonlijk te ontmoeten. Dan kun je vragen stellen en ervaringen of verhalen delen.
Naast het voorstellingsbezoek biedt Theater AanZ de scholen een lespakket waarin het thema van de voorstelling vooraf op een speelse manier in de klas wordt geïntroduceerd en er na de voorstelling ruimte is om in de klas verder door te praten over de voorstelling.
Bijzonder bij KAATJE is de samenwerking met Sterker Sociaal Werk en Villa Pinedo. Deze samenwerking maakt het mogelijk dat er voor elk kind die daar behoefte aan heeft een directe weg is naar verschillende vormen van ondersteuning. Van een plek om verhalen te delen of een persoonlijke buddy om mee te praten tot het deelnemen aan groepen van Sterker Sociaal Werk. Ook is bij elke voorstelling een zorgprofessional van Sterker Sociaal Werk aanwezig. Zo creëren we een veilige en speelse ruimte waarbinnen ieder kind zich gehoord en gezien voelt.
Sterker sociaal werk is er voor docenten die met vragen zitten of met lastige situaties te maken krijgen. Tevens wordt in het begeleidende lesmateriaal helder verwezen naar het ondersteuningsaanbod dat binnen deze samenwerking beschikbaar is.
KAATJE is geschikt voor leerlingen van groep 5, 6 en 7 van het basisonderwijs.