HannaH

Nieuw! 
HannaH is de nieuwe interactieve theatervoorstelling over de universele angst voor 'anders zijn’ waarin het zich bewust worden van vooroordelen en het wegnemen daarvan centraal staat.

Gaan we samen dansen of vechtend ten onder.

Over de voorstelling

De voorstelling HannaH ontstaat door een voortdurende spannende maar luchtige interactie van de personages met elkaar en met de leerlingen. Een voorstelling over polarisatie, uitsluiting, groepsvorming en de universele angst voor 'anders zijn’.

HannaH is een originele en gedurfde voorstelling die tussen de leerlingen, het publiek, speelt in de dwingende setting van het klaslokaal. Het spel is een open wisselwerking tussen de vijf acteurs, de leerlingen (6e personage) en de ruimte (7e personage). Zo dagen we het publiek uit mee te denken en te praten, mede-eigenaar te worden van het verhaal; om zo op te gaan in een wereld van herkenning gevat in een mix van urban dance, spoken word en poëzie.

Op een dag staan er vier nieuwe leerlingen in de klas: Omar, die door toenemende discriminatie steeds bewuster wordt van zijn roots. Liza, het meisje met kiespijn tussen twee culturen. Lars, die bang is te moeten veranderen als hij zichzelf gevonden heeft. En HannaH, gewoon een ander meisje, soms heeft ze borsten en soms ook niet.

Als nieuwkomers in de klas moeten ze ieder hun plek zien te vinden. Er ontstaat een spel van afwachten, aftasten, contact maken, territorium afbakenen, dierlijk snuffelen en ruiken, het spel van afstoten en aantrekken. Ze komen steeds verder uit elkaar te staan maar uiteindelijk brengt de openheid Omar, Lars, Liza, HannaH dichter bij elkaar en blijken er veel meer overeenkomsten te zijn dan dat ze ooit gedacht hadden. Ze ontdekken dat ze elkaar hebben en dat dat eigenlijk de grootste waarde is in het leven.

HannaH is geschikt voor leerlingen voortgezet onderwijs vanaf 14 jaar, alle niveaus en lerarenopleidingen. 

Credits

REGIE Jolanda de Groot | TEKST Marian van Hoof | ACTEURS  Stéphanie Kersbergen, Pamela Schaap, Sandro Lima, Olivier van Klaarbergen | VORMGEVING Jan van Hoof | DRAMATURGIE & COACHING Anna van Hoof | DANS Nikisha Samson | PRODUCTIE Martine Temmink | EDUCATIE Lukas Schmidt | KLEDINGADVIES Dago Oolthuis | PUBLICITEIT Hester Klein Tijssink | BOEKINGEN Roy Potijk | FOTOGRAFIE Yell & Yonkers  | GRAFISCHE VORMGEVING  Yell & Yonkers

Mede mogelijk gemaakt door:

Provincie Gelderland, VSB Fonds, Gemeente Arnhem, Gemeente Nijmegen, Gemeente Utrecht, Janivo Fonds, SchoolsOut

Theater AanZ
Nijmegen
VSB
Theater AanZ
Theater AanZ
Theater AanZ
Theater AanZ
Theater AanZ

Stéphanie Kersbergen

Stéphanie Kersbergen is in 2018 afgestudeerd van de opleiding Docent Theater aan ArtEZ in Arnhem. Momenteel is op verschillende manieren aan het werk binnen het sociaal-artistieke theater. Ze is educatiemaker, regisseur en acteur. Naast haar werk bij Theater AanZ heeft ze een eigen theaterstichting; tg Signum. Hier maakt ze voorstellingen met dove, slechthorende en horende acteurs in een combinatie van gebarentaal en gesproken Nederlands. In haar werk zoekt ze altijd naar de balans tussen het sociale effect van de voorstelling en de esthetische, artistieke ervaring.

‘Ik vind het belangrijk dat op het podium iedereen te zien is. Wij leven in een tijd waar er heel veel ongezien, onderhuids, ondertussen gediscrimineerd wordt. Als we dit zichtbaar kunnen maken in het theater kan dit zeker een sociaal effect hebben. Sociaal-artistieke kunst zoekt naar manieren om dat aan het licht te brengen wat anders ongezien blijft.’


Theater AanZ

Olivier van Klaarbergen

Olivier van Klaarbergen is in 2016 afgestudeerd aan de Acteursopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Tijdens zijn studie heeft hij met uiteenlopende regisseurs gewerkt. Zo heeft hij tijdens zijn stage periode in Midzomernachtdroom gespeeld bij de Peergroup, onder regie van Koos Terpstra en heeft hij een gedanst in een voorstelling van Truus Bronkhorst. Na zijn studie heeft hij met Tessa Friedrich en Milan Boele van Hensbroek twee peutervoorstellingen gemaakt die ze de afgelopen twee jaar hebben gespeeld.

Het liefst staat hij in voorstellingen die zo ver mogelijk van elkaar af liggen, van peuter theater tot teksttoneel. Wel probeert hij in elke voorstelling een andere kijk op het dagelijkse leven te geven, een manier van denken in vraag te stellen. Dit maakt theater voor hem belangrijk en de moeite waard.
 


Theater AanZ

Sandro Lima

Sandro Lima heeft in 2004 de acteursopleiding van het Rotterdams Centrum Voor Theater afgerond. Sindsdien ging hij op in de theaterwereld waar hij in diverse theatervoorstellingen van verschillende theatergroepen speelde.

Sinds 2007 is Sandro ook werkzaam als trainingsacteur. Dit doet hij voor trainingsbureaus in communicatie en agressie voor handhavers, docenten, hulpverleners, winkeliers en nog veel meer. Tevens maakt hij deel uit van het collectief 'Art e Mais' als speler en regisseur. Zijn passie ligt, naast acteren, ook in het ontwerpen van kleding en hij staat graag voor de camera als model.


Theater AanZ

Pamela Schaap

Pamela Schaap is in 2018 afgestudeerd aan de Academie voor Theater in Tilburg. Naast haar rol als Lisa in HannaH geeft zij theaterles aan leerlingen in alle groepen op een basisschool in Rotterdam en aan jongeren op de middelbare school in Zeist.

In Zuid Afrika werkte ze mee aan een project vanuit Fontys waarin theater werd gemaakt aan de hand van verhalen van de plaatselijke bevolking. Hier kwam ze er achter dat haar hart vooral ligt bij verhalen vertellen, die gehoord moeten worden, bij iedere laag van de samenleving. In Zuid-Afrika bleek theater had het middel om de gemeenschappen te verbinden, dit heeft Pamela tot haar persoonlijke doel gemaakt in haar theaterwerkzaamheden. 
 


Reacties

Twee leerlingen van Sint Jans Lyceum schreven deze prachtige recensie

---

Bernice Schutte, teamleider havo 4,5
'De voorstelling sluit goed aan omdat je op zoveel en ieder op eigen wijze anders kan zijn dan anderen. En op een zeer kleurrijke, multiculturele school als de onze voorziet Hannah duidelijk in een behoefte.'

---

'HannaH gaat over hoe we allemaal verschillen in anders zijn. Wat ik bijzonder vond aan de voorstelling was de constante verandering in de dynamiek. Het ene moment voel je met tranen in je ogen mee met een karakter, en het andere moment maak je je boos om wat datzelfde personage zegt. Het zet je aan het denken over je eigen gedrag, en ik ben blij dat ik deze voorstelling heb meegemaakt.'

---

Michelle Schmitz, docent NSG Groenewoud, over de samenwerking tussen NSG Groenewoud en Theater AanZ
'NSG Groenewoud is een goede plek voor een samenwerking in het artistiek proces van HannaH. Je staat middenin de doelgroep; daar waar het onderwerp leeft, moet je zijn. Je voelt de dynamiek in het gebouw en ziet hoe groepen leerlingen zich bewegen. Meemaken, meemaken, erbij zijn en dan theater maken! Al ruim12 jaar speelt AanZ op NSG Groenewoud en nu gaan we een stap verder: meewerken aan het nieuwe product van een gezelschap waar we al zo lang dol op zijn.'

---

Joost Pluim, drama- en wiskundedocent SSGN
‘Alle personages van HannaH lopen rond op het SSGN. Als ik maar enigszins kan bijdragen dat er bruggen worden geslagen tussen deze personages en leerlingen een kijkje kunnen nemen wat er om gaat in de hoofden van elkaar, dan draag ik graag aan HannaH bij.’

---

Sabrina, docent VO school over haar bezoek aan HannaH
'Vandaag voelde ik mijn welkom op het Gerrit Rietveld College in Utrecht waar ik de try-out voorstelling ‘HannaH’ mocht bijwonen. Al jaren namen wij de voorstelling Lokaal G1.25 van Theater AanZ af. Ik was altijd zeer onder de indruk van hoe zij dat deden. Maar deze nieuwe voorstelling van Theater AanZmag er ook zijn! Wederom geweldig om te zien hoe krachtig theater kan werken. Deze mensen weten precies de juiste snaar te raken. De nieuwe voorstelling gaat o.a. over hoe wij de hele dag andere mensen labelen, een stempel er op drukken en in een hokje willen plaatsen. Het ging ook over de angst daarvoor en dat iedereen z’n eigen angsten en onzekerheden heeft. Het ging over groepsdruk, verwachtingen en over ‘gewoon jezelf mogen zijn’. 

Fijn dat straks in oktober al onze 2e klassers deze voorstelling te zien krijgen en gaan nadenken over deze onderwerpen. Want ‘eromheen’ kun je bijna niet. Verder neem ik ook wat praktische inzichten over opstelling van het lokaal waarin ze spelen èn voorwaardes voor de begeleiding die we in gaan zetten mee naar Winterswijk.’

Speeldata

Theater AanZ speelt de voorstellingen door het hele land. Dit zijn vrijwel altijd besloten voorstellingen, waar Theater AanZ twee gastenplekken per voorstelling heeft. Dus: ben je nieuwsgierig naar HannaH? Mail dan naar boekingen@theater-aanz.nl en informeer naar de mogelijkheden.

di 12 november     Utrecht
wo 13 november     Haarlem
vr 15 november     Cuijk
vr 15 november     Nijmegen
ma 18 november     Den Bosch
ma 25 november     Den Bosch
di 26 november     Ubbergen
ma 2 december     Capelle aan den Ijssel
di 3 december     Capelle aan den Ijssel
ma 9 december     Utrecht
do 12 december     Zwijndrecht
vr 13 december     Zwijndrecht
ma 16 december     Twello
di 17 december     Twello
ma 6 januari     Zwolle
di 7 januari     Zwolle
do 9 januari     Zwolle
di 14 januari     Arnhem
do 16 januari     Arnhem
di 21 januari     Noordwijkerhout
vr 24 januari     Noordwijkerhout
ma 27 januari     Nijmegen
di 28 januari     Enschede 
ma 3 februari     Almelo
di 4 februari     Almelo
ma 10 februari     Nijmegen
di 11 februari     Enschede 
ma 17 februari     Eindhoven
di 18 februari     Nijmegen
vr 21 februari     Nijmegen
 

Speelvoorwaarden

HannaH volgt de bestaande voorstelling Lokaal G1.25 op. Net als bij Lokaal G1.25 speelt HannaH op scholen, maar in tegenstelling tot Lokaal G1.25 vraagt HannaH om een specifieke speelomgeving. De voorstelling speelt namelijk tussen de leerlingen in de dwingende setting van het klaslokaal. Het spel is een open wisselwerking tussen de vier acteurs, de leerlingen (5e personage) en de ruimte (6e personage). Zo dagen we het publiek uit mee te denken en te praten, mede-eigenaar te worden van het verhaal. De speellocatie van HannaH is hierom niet slechts een ruimte waar toevallig een voorstelling speelt; het lokaal is ónderdeel van de voorstelling.

Onze grote voorkeur gaat uit naar een dubbellokaal met de klassikale opstelling van één tafel en één stoel per leerling. Mocht dit niet aanwezig zijn op uw school dan spelen we graag in een stilte-/studielokaal, eveneens met één tafel en stoel per leerling of in een handenarbeidlokaal. Het lokaal mag geen geluidsoverlast ondervinden van derden.

In verband met deze speellocatie is de capaciteit vastgesteld op 60 leerlingen. De voorstelling duurt ongeveer 90 minuten, waarvan minimaal twee mentoren of leerkrachten. HannaH is geschikt voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (en in overleg voor tweede klassers) en speelt door het hele land. Beschikbaarheid en prijzen zijn op te vragen via boekingen@theater-aanz.nl. Vaste speeldagen zijn maandag en dinsdag.
 

Educatie

De voorstellingen van Theater AanZ hebben altijd een interactief gedeelte. Bij het kijken naar theater hoort ook het vormen van een mening over de voorstelling. Wij impliceren niet dat wij ons publiek iets komen leren, maar het is de bedoeling dat het publiek zelf een visie/idee vormt over de aangereikte thema's. Wij hebben niet alle antwoorden, maar zijn bereid om samen met ons publiek te gaan zoeken naar de mogelijkheden.

Wij dagen het publiek uit kleur te bekennen, van zich laten te horen en hun ideeën te delen. Bij iedere voorstelling bieden wij ook de mogelijkheid om de acteurs persoonlijk te ontmoeten. Dan kun je vragen stellen en ervaringen of verhalen delen.

Geef je reactie

Heb je één van onze voorstellingen gezien en wil je een reactie of opmerking geven? Dat kan, ook anoniem, via dit reactieformulier.

Ik ben:
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.